نمایش همه

مهم ترین علت جرقه زدن مایکروفر

دلایل جرقه زدن ملیکروفر

 زمانی که مایکروفر در حال گرم کردن یا پخت و پز غذا است، امکان جرقه زدن آن وجود دارد؛ که در این شرایط باید اقدامات فوری صورت پذیرد تا منجر به حادثه بزرگ‌تری نشود. نمایندگی تعمیرات وستینگهاوس در این پست می‌خواهد شما کاربران را با دلایل جرقه زدن مایکروفر و چگونگی جلوگیری از آن آشنا کند.

[irp posts=”2985″]

هشدارهای اولیه در زمان جرقه زدن مایکروفر

*دقت داشته باشید که جرقه زدن مایکروفر همراه با صدا و نور است و در بعضی اوقات می‌تواند آثار سوختگی را بر روی دیوارها و سقف داخلی دستگاه مشاهده کرد. 

* مایکروفر دارای امواج الکتریکی بسیار قدرتمندی است که می‌توانند کشنده و یا عامل آتش‌سوزی باشند. بنابراین در زمان جرقه زدن قطعات داخلی مایکروفر، از باز کردن سریع و دستکاری خودسرانه در آن جدا بپرهیزید.

هشدار های جرقه مایکروفر

دلایل جرقه زدن مایکروفر 

در ادامه برای شما مهم ترین دلایل جرقه زدن مایکروفر را به صورت کامل و واضح آموزش داده ایم.

1.باقی ماندن روغن یا مایعات و تکه‌های غذا در داخل دستگاه

انباشته شدن ذرات روغن، چربی، مایعات یا بقایای از مواد غذایی در داخل مایکروفر می‌توانند منجر به جرقه زدن آن شود. بنابراین پس از هر بار استفاده از مایکروفر، داخل دستگاه را با یک دستمال مرطوب کاملاً پاک کنید. گذشته از این، اگر صفحه گردان مایکروفر قابل جدا شدن باشد، آن را شستشو دهید.

اگر داخل دستگاه مایکروفر شما همیشه تمیز باشد، احتمال جرقه زدن و آتش سوزی آن به حداقل می‌رسد.

2. وجود قطعات فلزی در داخل مایکروفر

قطعات فلزی حتی قطعات کوچک می‌توانند باعث ایجاد جرقه در داخل مایکروفر شوند. به عنوان مثال قرار گرفتن ظروف فلزی مثل قاشق، چنگال یا سیم و همچنین فویل یا روکش آلومینیومی می تواند باعث جرقه زدن دستگاه شود. لذا در زمان قرار دادن ظروف و مواد غذایی در داخل مایکروفر اطمینان کسب کنید که هیچ گونه فلزی در آنها وجود نداشته باشد. در پاسخ به آن دسته از افرادی که این موضوع را به دلیل سه پایه فلزی مایکروفر می‌دانند، باید به این نکته اشاره شود که سه پایه فلزی مایکروفر به دلیل پوشش رنگ کوره‌ای که دارد، هیچ گاه باعث جرقه زدن نخواهد شد.

3. آسیب دیدن سه پایه فلزی مایکروفر

معمولاً مایکروفرها دارای سه پایه فلزی برای ایجاد طبقه هستند که ممکن است این پایه به مرور زمان دچار فرسودگی و خوردگی یا خش شود. به همین دلیل از محلی که فلز آن بدون پوشش است جرقه ایجاد خواهد شد. بنابراین به محض مشاهده آسیب دیدن روکش سه پایه فلزی مایکروفر آن را عوض کنید و حتماً از یک جنس خوب و اورجینال خریداری نمایید.

به منظور برطرف کردن علل ایجاد جرقه در دستگاه مایکروفر خود، ابتدا مایکروفر را کاملاً تمیز کنید تا هیچ اثری از لکه‌های روغن یا پسماندهای غذا وجود نداشته باشد. سپس تمامی متعلقات فلزی از قبیل پایه‌ها، بخارپز، جوجه گردان و ریل را از داخل مایکروفر خارج کنید و یک لیوان آب را در وسط سینی آن قرار دهید و دستگاه را روی گرم‌کن آب تنظیم نمایید. در چنین وضعیتی اگر باز هم متوجه جرقه زدن دستگاه شوید، نشان دهنده آن است که متعلقات فلزی دستگاه دچار آسیب دیدگی شده‌اند و باید نسبت به تعویض آنها اقدام شود.

4. خرابی همزن مایکروفر

همزن باعث یکنواختی فرآیند پخت در مایکروفر می‌شود؛ چرا که انرژی گرمایی تولید شده به وسیله لامپ مگنترون را به صورت یکنواخت توزیع می‌کند. اختلال در عملکرد همزن باعث می‌شود که در یک ناحیۀ خاص از مایکروفر انرژی گرمایی متمرکز شود و پخش نشود. به همین دلیل باعث بروز سوختگی و جرقه زدن دستگاه می‌شود. 

ایجاد اختلال در کار کرد همزن مایکروفر

5. نقص در کاور انتشار امواج مایکروفر

بر روی دیواره داخلی مایکروفر یک پوشش مستطیل شکل قرار دارد که کاور انتشار امواج نامیده می شود و وظیفه آن هدایت انرژی گرمایی به مرکز مایکروفر است تا گرما بیشتر بر روی قسمتی که ظرف غذا قرار دارد متمرکز شود. گاهی اوقات ذرات غذا از قبل بر روی این پوشش قرار می‌گیرند و گرمای بالای لامپ مگنترون باعث سوخته شدن آنها می شود و دستگاه جرقه می‌زند و سر نازل آسیب می‌بیند که این آسیب دیدگی نیز به تبع خود جرقه‌های پی در پی به همراه خواهد داشت.

6. سوختگی دیود مایکروفر

[irp posts=”3209″]

دیود مایکروفر باعث ایجاد ولتاژ بالا می‌شود؛ که این ولتاژ بالا منجر به انتقال گرما به  لامپ مگنترون و پخت و پز غذا کمک می‌کند. حال اگر دیود دچار سوختگی شود در داخل دستگاه جرقه خواهد زد.

7. نقص در عملکرد مگنترون

مگنترون قطعه اصلی تولید کننده انرژی گرمایی در مایکروفر است که در عملکرد آن می‌تواند منجر به ایجاد جرقه و آسیب بیشتر دستگاه شود.

8. اختلال در اتصالات داخلی

استهلاک عایق، سیم پیچی داخلی، خرابی قطعات داخلی و سایر اجزای مایکروفر، می‌توانند در ایجاد جرقه مؤثر باشند. 

9. خرابی محرک مایکروفر


محرک مایکروفر باعث به چرخش افتادن سینی آن می‌شود تا انرژی گرمایی به مقدار مساوی بر روی تمامی اجزای غذا بتابد. حال اگر محرک مایکروفر کار خود را به درستی انجام ندهد، سینی نخواهد چرخید و حرارت بر روی یک منطقه متمرکز باقی می‌ماند و باعث جرقه زدن مایکروفر می‌شود. این مشکل به دلیل پارگی تسمه محرک یا شکستگی موتور است و باید به وسیله یک نفر تعمیرکار مجرب برطرف شود. 

نمایندگی تعمیرات مایکروفر

سخن پایانی

اگر به پاکیزگی دستگاه مایکروفر خود اهمیت بدهید و برای هر ماده غذایی، از برنامه استاندارد خاص همان ماده غذایی پیروی کنید و ظروف فلزی یا لب‌پر در داخل دستگاه استفاده نگذارید، می‌توانید تا سال‌های سال به خوبی از مایکروفر خود استفاده کنید و هیچ گونه جرقه‌ای در آن مشاهده نکنید. در صورت بروز هرگونه مشکل حتما با تعمیرات مایکروفر وستینگهاوس تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان مشکل دستگاه شما را حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *