نمایش همه

گرفتگی ناودان یخچال و رفع آن

علت گرفتگی ناودان یخچال

علت گرفتگی ناودان یخچال

در انتهای دیوار پشتی یخچال سوراخ تخلیه ای شبیه به ناودان وجود دارد که آن را به عنوان ناودان یخچال می شناسند. گرفتگی این ناودان جزء عواملی است که در کارکرد یخچال تاثیر منفی می گذارد و عواقب بدی به همراه دارد. به طور مثال با بروز گرفتگی در فاضلاب یا ناودان، آب در کف یخچال جمع می شود که اگر این مشکل را برطرف نکنید خنک کنندگی دستگاه کم خواهد شد آن هم به خاطر اینکه آب یخ می زند و تهویه ناکافی خواهد بود. با نمایندگی تعمیر یخچال وستینگهاوس در محل همراه باشید زیرا به طور کامل و مرحله به مرحله درباره ی رفع مشکل گرفتگی ناودان یخچال توضیح دادیم و با خواندن مطالب می توانید خودتان به راحتی این عیب را رفع کنید.

دلیل تمیز کردن فاضلاب یخچال چیست؟

در پاراگراف بالا بیان کردیم که با گرفتگی در قسمت فاضلاب، آب در کف یخچال جمع می شود و دستگاه بوی بدی می گیرد که این مسئله قطعا باعث آزار شما یا هر فرد دیگری خواهد شد. البته ناگفته نماند که نشتی آب و جمع شدن آن در دستگاه دلیل های دیگری نیز دارد که در ادامه درباره ی برخی از آنها صحبت خواهیم کرد:

  1. اگر لاستیک دور درب یخچال دچار مشکلاتی مانند فرسودگی، پارگی، پوسته پوسته شدن و… شود درب دستگاه به خوبی بسته نخواهد شد. از همین رو هوای گرم زیادی وارد یخچال شده و موجب تعریق در محفظه دستگاه و در نهایت منجر به سرازیر شدن آب از یخچال می شود.
  2. لوله های خروجی از شیر برقی در مجاورت کندانسور قرار گرفته اند. هنگامی که این لوله ها دچار نشتی شوند آب در کف یخچال جمع خواهد شد و مشکلات جدی برای شما و دستگاهتان پیش خواهد آمد.
  3. عوامل دیگری مانند رطوبت بالای محیط، خرابی هیتر یا المنت، مجاورت یخچال به سینک ظرفشویی، نصب اشتباه شلنگ تصفیه آب، خراب شدن فیلتر آب باعث می شوند که آب از دستگاه نشت کند یا در کف آن جمع شود.

چگونه متوجه گرفتگی ناودان دستگاه شویم؟

ناودان یخچال

اگر قطره های آبی را بر روی دیواره های یخچال هنگام باز کردن درب آن مشاهده می کنید باید گفت که ناودان شما دچار گرفتگی شده است. جمع شدن آب در زیر جا میوه ای یا یخ زدگی بدنه ی فریزر نشان دهنده ی بروز این مشکل می باشد. همچنین یخ زدن آب در کف فریزر باعث سخت باز و بسته شدن کشو ها خواهد شد که عامل این خرابی همان گرفتگی است.

دلایل گرفتن فاضلاب چیست؟

قصد داریم در این قسمت از مقاله درباره ی علت های گرفتگی فاضلاب توضیح بدیم تا بهتر بتونید اقدام به رفع این مشکل بکنید. در بعضی از مواقع بدون آنکه متوجه شوید مواد غذایی بر روی ناودان یخچال می ریزد که باعث مسدود شدن لوله و جمع شدن آب در زیر جا میوه ای خواهد شد. از همین رو مواد غذایی یکی از دلیل های گرفتگی ناودان می باشد. علاوه بر این یخ زدن مسیر خروج آب، خرابی سنسور دیفراست، المنت یا هیتر یخچال و معیوب شدن ترموفیوز از دیگر علت های این گرفتگی است. با دانستن علائم بروز این مشکل آشنا شدید. اکنون ادامه ی مقاله را با دقت بخوانید تا اطلاعات کافی درباره ی نحوه ی برطرف کردن این عیب بدست آورید.

رفع مشکل گرفتگی ناودان یخچال

در گام اول یخچال را از برق بکشید و تمام کشو ها را از درون آن به بیرون بیاورید. سپس در دومین گام مواد غذایی را دقیق پاک کرده و مقداری آب جوش درون ناودان بریزید. برای سریع تر آب شدن یخ ها می توانید از مقداری نمک استفاده کنید. در نهایت هنگامی که تمامی برفک ها را از بین بردید و مواد غذایی را تمیز کردید، کشو ها را دوباره در داخل جای خود بگذارید. در آخرین گام یخچال را روشن کنید. به یاد داشته باشید  که برای تعمیر سنسور دیفراست، المنت، هیتر یا ترموفیوز باید از یک متخصص کار بلد یا یک فرد ماهر در نمایندگی وستینگهاوس کمک بگیرید زیرا انجام این کار بسیار پیچیده و تخصصی می باشد.

مشکل گرفتگی ناودان یخچال

لوله هایی در پشت یخچال قرار گرفتند. یکی از آنها به کویل اوپراتور و دیگری به کویل کندانسور مربوط هستند که لوله کویل از گاز و دیگری از مایع  پر شده اند. وظیفه ی آنها خنک سازی یخچال می باشد. دسترسی به این لوله ها در هر یک از برند ها متفاوت است. هنگامی که آنها را پیدا کردید با دقت بررسی شان کنید، اگر بر روی آنها یخ قرار گرفته باشد می توان گفت که لوله ها گرفته اند. برای رفع این گرفتگی باید مراحل زیر را یکی یکی انجام دهید:

ابتدا دستگاه را خاموش کرده و با استفاده از سری مناسب جاروبرقی تمامی قسمت های لوله ها را از بیرون تمیز کنید. باید حواستان باشد که به پره ها هیچ آسیبی وارد نشود. بعد از پاک کردن گرد و غبار و یخ های موجود بر روی لوله ها با کمک همان سری، فن یخچال را تمیز کنید. به کار بردن آب جوش و نمک نیز مفید است زیرا یخ ها سریع تر ذوب می شوند. در نهایت دستگاه را دوباره روشن کرده و از آن استفاده کنید. همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم گرفتگی در ناودان یا فاضلاب یخچال باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگتری می شود و ممکن است ضرر های بدتری به شما وارد کند. از همین رو ما در این مقاله به طور کلی برایتان درباره ی این موضوع توضیح دادیم تا در صورت بروز هر گونه مشکلی اصلا ناراحت و نگران نشوید و خودتان اقدام به برطرف کردن آن عیب کنید. البته ناگفته نماند در مواقعی که آن مشکل تخصصی است باید از یک تکنسین ماهر یا فرد کار بلد کمک بگیرید. می توانید با استفاده از فرم زیر مشکل خود را با در میان بگذارید تا در اسرغ وقت توسط کارشناسان مربوطه مشاوره و راهنمایی شوید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *