نمایش همه

ماشین ظرفشویی چطور کار می‌کند قسمت دو

ماشین ظرفشویی چطور کار می‌کند قسمت دو

ماشین ظرفشویی چطور کار می‌کند قسمت دو

در قسمت اول  کار کردن ماشین ظرفشویی، مقدمه ای از کارکرد ماشین ظرفشویی بیان کردیم. در این مقاله به عملکرد قطعات اصلی می پردازیم.

قطعات اصلی ماشین ظرفشویی

مکانیزم کنترل

مکانیزم کنترل، داخل درب و پشت پنل کنترل قرار دارد. اکثر ماشین‌ها یک سیستم الکترومکانیکی ساده دارند. یک تایمر تعیین می‌کند هر بخش چرخه چقدر طول بکشد و عملکرد مناسب را در زمان مناسب فعال می‌کند، مانند محفظه مواد شوینده، اسپری‌های آب‌پاش و عملکرد تخلیه.

سیستم کنترل ماشین‌های گران‌قیمت‌تر، کامپیوتری است. مدل‌های مدرن‌تر همچنین یک قفل درب دارند که برای اینکه ماشین شروع به کار کند باید حتما بسته شود. برخی مدل‌ها نیز قفل ایمنی کودک دارند.

شیر ورودی

شیر ورودی در جایی است که آب از منبع آب خانگی وارد ماشین ظرفشویی می‌شود. پمپ ماشین آب را به حوضچه پمپ نمی‌کند، هنگامی شیر ورودی باز می‌شود، فشار آب، آب را وارد ماشین می کند.

پمپ

یک موتور الکتریکی پمپ را فعال می‌کند. در طول چرخه پمپ، پمپ‌ با فشار آب را وارد اسپری‌های آب‌پاش می‌کنند. در طول چرخه تخلیه نیز، پمپ، آب را به شلنگ تخلیه هدایت می‌کند. موتور پمپ زیر حوضچه، در مرکز ماشین ظرفشویی نصب شده است. دو نوع پمپ اصلی وجود دارد:

 · برگشت‌پذیر

این پمپ‌ها، با معکوس کردن جهت موتور، آب را هم به اسپری‌های آب‌پاش و هم به شلنگ تخلیه پمپ می کنند. پمپ‌های برگشت‌پذیر معمولا به صورت عمودی نصب می‌شوند.

 · مستقیم

این نوع موتور در یک جهت کار می‌کند، بنابراین جهت جریان آب از بازو‌های آب‌پاش به وسیله‌ی یک سیم‌پیچ تغییر می‌کند که دریچه‌های مناسب را باز و بسته و یا اتصالات شلنگ‌ها را با یکدیگر عوض می‌کند. پمپ‌های غیرقابل برگشت معمولا به صورت افقی نصب می‌شوند.

ماشین‌های ظرفشویی را می‌توان هم به صورت قابل‌حمل و هم دائمی نصب کرد. از سطح رویی ماشین‌های قابل‌حمل می‌توان به عنوان کانتر آشپزخانه استفاده کرد.

وقتی ماشین کار نمی‌کند در جای خود در کنار دیوار قرار می‌گیرد. اما هنگامی که بخواهید ماشین را به کار بیاندازید باید آن را نزدیک سینک بیاورید تا شلنگ آن را به شیر متصل کرده و سپس به نزدیکترین پریز برق وصل کنید.

اما در نصب دائمی، ماشین ظرفشویی در جایی که از قبل برایش مشخص شده، معمولا زیر و یا نزدیک به سینک آشپزخانه قرار می‌گیرد و دیگر نباید جابه‌جا شود.

شلنگ‌های زیر سینک آشپزخانه مستقیما به لوله آب گرم و لوله فاضلاب وصل می‌شوند.

گرچه خود ماشین ظرفشویی اکثر کار را انجام می‌دهد، اما انسان نیز در این فرایند نقش دارد. در زیر دستورالعمل‌هایی آورده ایم که می‌توانند به عملکرد ایمن، موثر و کارآمد ماشین ظرفشویی شما کمک کنند.

· از ظرف صابون معمولی استفاده نکنید. کف صابون معمولی از ماشین ظرفشویی سرازیر می‌کند.

· ماشین ظرفشویی را بیش از حد پر نکنید، بازوهای آب‌پاش برای حرکت کردن باید فضا داشته باشند.

· کثیف‌ترین ظروف را به سمت بازروهای آب‌پاش، که معمولا در مرکز ماشین قرار دارند، بگذارید.

· ظروف استیل و نقره‌ای را باهم در ماشین قرار نداهید. قرار دادن دو نوع مختلف فلز در یک محیط مرطوب، موجب خوردگی آنها می‌شود.

· سعی کنید کاسه، قاشق و سایر ظروفی که شکل‌های یکسان دارند و داخل هم می‌روند را از هم جدا کنید. در غیر این صورت آب نمی‌تواند به داخل ظروف برود و آنها کثیف باقی می‌مانند.

· چوب، چدن، ظروف چینی، کریستال و یا ظروفی که با دست نقاشی شده‌اند را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. این ظروف را با دست بشویید.

· ماشین را زمانی روشن کنید که فشار آب زیاد است، مثلا آخر شب. ماشین ظرفشویی زمانی بهتر عمل می‌کند که مصرف آب توسط شما کمتر باشد.

· اگر آب منطقه شما سخت است، از مواد شوینده کمی بیشتر استفاده کنید.

· برای جلوگیری از لکه شدن ظروف و زودتر خشک شدن آنها، از خشک‌کن استفاده کنید.

· ظروف پلاستیکی را روی قفسه پایینی قرار ندهید، به خصوص اگر از چرخه آب داغ استفاده می‌کنید. عناصر حرارتی ممکن است بعضی از پلاستیک‌ها را ذوب کنند.

· ظروف را قبل گذاشتن داخل ماشین، تميز نکنید. ماشین‌های ظرفشویی بسته به میزان غذایی که به ظروف کثیف چسبیده است، میزان PH داخل ماشین را کنترل می‌کنند. هر چند قطعات بزرگ غذا را باید از قبل تمیز کنید.

مواد شوینده

نوع مواد شوینده در عملکرد ماشین ظرفشویی تاثیر به‌سزایی دارد. مواد شوینده، مواد معدنی یا سختی آب را خنثی می‌کنند. این مواد حاوی حلالهایی هستند که به تجزیه‌ شدن غذا کمک کرده و باعث می‌شوند مواد غذایی راحت‌تر از روی ظروف پاک شوند.

به همین دلیل نمی‌توانید هر نوع ماده شوینده‌ای را برای ماشین ظرفشویی استفاده کنید. تنها مواد شوینده مخصوصی که برای ماشین‌های ظرفشویی طراحی شده‌اند، می‌توانند این تاثیر را داشته باشند.

مواد شوینده دیگر می‌توانند به ظروف آسیب برسانند و یا کف زیادی تولید کنند که از ماشین ظرفشویی سرریز کند. اینکه کدام یک از مواد شوینده مناسب ماشین‌های ظرفشویی را انتخاب کنید (قرص، پودر یا ژل) به خودتان بستگی دارد.

میزان تمیز کنندگی هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.

مشکلی که اکثر مردم با ماشین‌های ظرفشویی دارند، تمیز نشدن ظروف است. گاهی اوقات ممکن است روی ظروف بخش های از غذا یا حتی رسوب مواد شوینده باقی بماند. دراین مواقع معمولا مشکل از فشار آب است.

شاید لازم باشد شیر ورودی آب را عوض کنید. یکی دیگر از مشکلات شایع، تجمع مواد معدنی است. اگر آب منظقه شما سخت باشد، ممکن است مواد معدنی اسپری‌های آب‌پاش را مسدود کند.

اسپری‌ها را با یک سیم یا سوزن پاک کنید و هر ماه یک بار داخل محفظه مواد شوینده سرکه بریزید و ماشین را خالی روشن کنید.

گاهی اوقات تخلیه ماشین ظرفشویی به درستی کار نمی‌کند. در این صورت یا مشکل از شلنگ تخلیه است، یا از پمپ. همچنین ممکن است داخل ماشین پر از کف باشد و سنسورها نتوانند فوم صابون را به عنوان آب شناسایی کنند.

این باعث می‌شود چرخه تخلیه خیلی زودتر از موعد تمام شود. در این حالت باید از مواد شوینده کمتری استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: ماشین‌های ظرفشویی چطور کار می‌کنند (قسمت سه)

نمایندگی وستینگهاوس انجام تعمیر ماشین ظرفشویی وستینگهاوس را با استفاده از قطعات یدکی اصل برای شما انجام خواهد داد.

آشنایی با خدمات تعمیرات وستینگهاوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *